Wednesday, August 1, 2012

Kisah ibu,bapa dan anak..

Aku ada satu cerita nak dikisahkan..tapi ni bukan kisah aku..tapi kisah masyarakat sekelilingku..apa yang aku nak cerita hanyalah sebagai peringatan buat mereka yang mungkin akan mendirikan rumahtangga atau bakal melahirkan cahayamata..

Aku rasa sedih bila terbayangkan nasib baby tu..ibubapanya seorang doktor..yerr..doktor yer..tapi hanya tau buat anak saja..pegang anak pun jarang-jarang..sudahlah anak ditinggalkan pada bibik..bila balik kerja penat-penat, pegang anak kejap-kejap, then terus naik atas..pastu tak turun-turun jenguk anak..kalau keluar makan pulak, anak ditinggalkan pada bibiknya..anaknya pulak kuat menangis..sangat kuat..sampaikan aku takut kalau-kalau budak tu kena cubit ke apa ke dek bibiknya tu..

One more thing yang aku nak bagitau, dahlah anaknya tidak pernah disusui sejak dari lahir lagi..alasannya, puting takde..atau puting tak keluar..itulah yang aku pelik sangat..seorang doktor belajar bukan main teruk, tapi taktau solution untuk menyusukan anak selain dari direct bf..padahal kat hospital tu berlambak pamplet pasal penyusuan susu ibu..dia still boleh pam kalau dia nak susukan anak dia..itu kalau dia naklah..tapi bila perhatikan si ibu ni, nampak sangat hanya tau buat anak je..dahlah hak anak untuk menyusu tidak ditunaikan, lepas tu, jarang nak pegang-pegang anak dia..anak banyak stay dengan bibik je..kenapalah ada manusia cemtu..kesian baby yang baru 5-6 bulan tu..rasa macam dia kurang kasih sayang ibubapa dia..anyway, ibubapa budak ni memanglah keturunan orang kaya..tapi bila dah kaya, cemni pulak attitude dorang kan..kerja teruk..anak terabai..thats why i hate this kind of people..buat anak je tau..tapi jaga anak tak tahu..

Yang sedih jugak bila aku selalu perasan yang dorang ni kalau keluar jarang bawak anak dia..even keluar makan..yelah..ada bibik..so tinggalkan pada bibik sajalah..senang..dahlah balik keje jarang pegang anak..jarang bawak anak keluar..penat je naik bilik..YaAllah..rasa nak marah-marah mak bapak yang cemni..at least duduklah bermanja-manja dengan anak atau bawak dia tido sekali ke..aku memang rasa nak lempang mak bapak yang attitude nya cemni..dari cara dorang ni, nampak sangat dorang tak belajar dan tak bersedia untuk menimang anak..buatpe ko beranak kalau kerja teruk-teruk pastu anak terabai..yang pasti, si ibu ni kalau tak kerja pun dah cukup bagus sebab dorang ni memang orang kaya..mak bapak dorang pun memang dah kaya..famili pulak bukan jenis famili besar...ni la manusia..anak jugak yang mangsanya..kurang kasih sayang ibubapa..aih..aku anti betul mak bapak cemni..sibuk-sibuk nak keje..tapi bab jaga anak =0..

Tulah yang aku nak cite..zaman sekarang ni senang sangat nak belajar.kita boleh belajar dari internet..google je semua dah dapat..kalau taktau atau tak pandai menyusukan anak, at least tanyalah orang atau carilah sumber dari internet..banyak sangat..daripada blog, video etc..at least, if u are not given chance to breastfeed your baby, hug him..bring him to sleep beside u..baru baby dapat rasa kasih sayang ibu dia..kalau tak buat cemtu, susah untuk memupuk perasaan kasih dan sayang pada baby..it doesn't matter if u cannot breastfeed your baby..at least, your baby besides you when u are home..

Tula yang aku nak pesan budak-budak zaman sekarang ni..semuanya sibuk nak kawin muda je..alasan nak elak maksiat..tapi taknak belajar nak urus rumahtangga..lepas tu kalau mengandung, memang rezeki lah Tuhan nak beri..tapi kita sebagai manusia..belajarlah!!!tentang cara nak urus anak..taktau takpe..yang penting belajar..jangan tau cari duit je sampai berkepuk duit..bayar upah bibik tu bibik ni untuk jaga anak..hanya duit semata-mata...yang penting, fizikal dan mental kena bersedia untuk menimang cahayamata..janganlah buat-buat bodoh sampai anak jadi mangsanya..seriously aku rasa nak marah sangat dengan orang tu!bukan apa..marah sebab kesian dengan anaknya..aku ni hati mudah tersentuh walaupun kes dia bukan kes dera..tapi dera mental budak tu jugakla bagi aku..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...