Wednesday, March 24, 2010

whitening cream

aku just nak kongsi pengalaman jela..tak kisahla pengalaman baik mahupun yg buruk..tp pengalaman aku ni dikira burukla jugak..aku sarankan supaya jangan mengamalkan pemakaian krim pemutih..atau dalam erti kata inggeris 'Whitening cream'..

ini berdasarkan pengalaman akula..tp taktaula nak cakap if skin aku yg memang problem dengan krim2 ni..sebenarnya, whitening cream ni semakin kerap penggunaannya untuk beberapa tahun, ia semakin menghakis kulit..kulit kita semakin akan semakin nipis..i admit this issue really happen to me..aku memang dapat rasa skin makin nipis..

berdasarkan kepada kajian, krim pemutih sememangnya mengandungi bahan2 penggelupasan and at the same time, boleh menghakis kulit kita..that's why ada certain krim pemutih, bila kita apply kat skin kita, dlm masa beberapa minggu je, kulit dah nampak cerah kemerahan..but kita taktau yg sebenarnya, skin kita dah semakin nipis..

in order nak melindungi kulit yg nipis ni dari UV light, sel-sel 'melanosite' dalam lapisan kulit kita tu akan produce more pigmen gelap iaitu melanin..that's why if u all realize, sometimes people who use whitening cream for the 1st time, skin dorang akan bertukar dari cerah ke gelap as more pigmentation occured..oh..

i realized this since this case had happen to one of my fren in UIA when she used whitening product..well- known product jugak..actually her skin is not too dark..but since she used that kind of product, it change from ok, to worst..but change color la..so sayang..but now, i think dia dah ok kot..

oh tak lupa juga nak inform that bila kulit kita dah nipis, risiko to get KANSER KULIT also higer ok!!ada ssetengah bahan dalam produk pemutih pulak boleh meresap masuk dlm saluran darah..and then, ke organ badan mcm buah pinggang,paru2..uish..sangat menakutkan bila mendengarnya..

dulu zaman aku sekolah menengah dulu selalu jer pakai KRIM FAIR & LOVELY..nak putih ape lagi akupun taktaula..seriously,aku rasa takde beza langsung tahap 'keputihan' kulit aku ni..sama je sampai sekarang..but aku dapat rasa gak mcm kulit aku ni makin nipis.kdg2 merah..and terasa macam menghakis je..but now,i'm totally free from all that kind of whitening krim..taknak cari bala..

maybe orang akan cakap, benda ni as rumours..who cares what i said..oh, lagi bahaya untuk ibu2 yg mengandung..bahan2 pemutih ni jugak boleh membahayakan bayi dalam kandungan yg bakal dilahirkan..so, tak pasal2 anak kita yang kena..so, better avoid la untuk ibu2 mengandung.. but if you still want to use krim pemutih ni, try not to expose yourself to sunlight yg mana proses ni nanti akan menyebabkan pigmentasi..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...