Thursday, March 11, 2010

anak oh anak

well, apa yg aku nak ceritakan ni tentang ANAK..semalam,aku baru jumpa sorang sister and we all talked about same nursery yg kitorang anta anak masing2..tentang kebimbangan kita ketika hantar anak di bawah jagaan stranger..aku cuma nak cakap pasal nursery anak kita tu..masuk hari ini,dah 3 bulan aku anta anak aku kt nursery beside IIS and sek al-amin tu..actually,aku tujuan aku keje dlm UIA ni sebenarnya sebab senang ada nursery dlm UIA tu..senang kita nak jenguk2 dia kalau dah rasa rindu sgt tu..aku memang cemni..rindu memanjang kt Hannan..but once aku tanya kawan2 aku, boleh pulak dorang ckp dorang still dlm waiting list dah dekat 6 bulan dah..adoila..aku dah pening..maknanya,klau aku regist nursery tu for my daughter sekalipun,maybe tahun depanla kot baru leh masuk..masa tu,akupun dah pindah dah..

cari punya cari nursery,memang byk sangat nursery area rumah aku tu..but, kita memang tak tahu macam mana progress kt nursery tu..of course la,semua ibu2 nakkan nursery yg the best dari segi safety, cheap, teachers2 yg penyabar..itu yg paling penting..but kalau kita nak kaji satu2 aspek tu,it's not that easy to do..tanyala kt manapun, of course ler dorang cover abis..at last,aku anta anak aku kt nursery yg skrg ni..dekat pun memang dekat dengan tempat keje aku..senang bila nak send and fetch Hannan in case ada problem in time constraint..

first day anta,x keruan hidup aku..nak buat keje,terbayangkan dia..kalau rindu takpe..but kita terfikirkan keselamatan anak kita..dia makan ke?tdo tak?mesti kena marah kalau nakal sangat..i don't mind kalau setakat marah,but things that made me worried sebelum ni,takut dia naik tangan je..aku tawakkal gila..but 1st time aku jumpa owner taska tu, aku senang sikit hati tgk dia..sebaya mak aku..and lepas sembang2,dia berjaya meyakinkan aku utk anta Hannan kt dia..at least, kalau yg agak berumur ni,tahap kesabaran dorang mungkin tinggi sedikit berbanding dengan yg muda..sometimes,yg muda ni,kadang2 kita terfikir jugak,boleh ke dorang jaga anak kita mcm anak dorang sendiri..apa yg penting,susah kita nak cari someone yg boleh nurse anak kita dgn baik..hard to find the one yg jaga anak kita not because of money only..of course la they want money to survive, but at the same time, if we can find the one yg memang sukakan kanak2 and ikhlas jaga kanak2, it can be easy for us..alangkah bagusnya kalau kita boleh tau..dengan aku dengar sekarang ni mcm2 kes penderaan kanak2 berlaku,lagila membuatkan tahap kerisauan dan kesangsian aku berganda2..

alhamdulillah,so far anak aku under makcik salmiah tu bagus..dia memang jaga btul2..cuma agak kesian jugak dengan dia sbb hanya 2orang saja yg jaga budak2 seramai 10 orang tu..tak menang tangan gak dia..tp aku tau dia seorang yg penyabar berdasarkan apa yg aku perhatikan..selepas berdiskusi dgn sister tu, dia pun ckp makcik Salmiah tu suka budak jugak..mungkin dia agak tegas jugak,but for me it's good utk budak2 yg nakal and tak dengar ckp langsung..garang berpada2 takpe..and dari segi hygenic,dia memang jaga jugakla..so far,Hannan takdela masalah kulit atau rashes..dia memang jaga btul2..pampers pun dia tukar on time..cuma satu yg aku kurang berpuas hati,Hannan hanya minum susu 2-3x dari kul 10pg smpai 5ptg..kebiasaannya,kt umah,4-5x minum susu..aku cuba sedapkan ati,mungkin Hannan makan nasi byk sangat kot..pagi breakfast lagi..and sister Yus tu pun cakap, mungkin sebab budak2 makan nasi byk sgt smpai kekenyangan..and akupun penah gak cakap kt makcik Salmiah ni,kalau boleh, bg kerap sikit susu..diapun ok..but progress nya still sama..hehe..takpela makcik..asalkan Hannan sihat dahla..saya memang tak kisah asalkan Hannna suka duduk situ..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...