Monday, May 17, 2010

ask before use!!!

Actually dah lama aku nak cerita hal ni...but time is limited...b4 this aku sibuk dengan benda alah projek nya la..then after finish submit all those kind of tahpape, tengah sedap2 nak berblog, laptop aku pulak wat perangai...certain huruf2 kt keyboard takleh pakai..mcm dah short-circuit je kt dlm tu..then after laptop dah ok and sihat, Hannan pulak tak sihatnya...then berjangkit pulak demamnya tu kat aku...memang ada jela hal yg aku rasa lebih patut ketepikan dulu blog ni buat sementara..now, everything dah ok..dikesempatan ni, banyak yg dalam kepala aku yg aku nak point out..yg tergendala b4 this..

Ok..back to the story...masa minggu aku tgh bz nak siapkan first draft for my project, aku tak tahu kenapa ada satu pagi tu, aku sesak nafas sikit..i mean mcm susah sikit nak bernafas..bila nak menguap, semuanya not perfect..menguap tak abis..aku tak tahu nape...seharian jugakla aku suffer...i really donno why..before this, i've faced this problem...when i was a student in UIA..time aku nak exam, aku jadi susah nak nafas..then i went to clinic..doc cakap aku takde ape2 problem..but takla sampai seharian benda tu terjadi kt aku..

But yg terbaru terjadi kat aku, benda ni berlarutan smpai ke petang...i'm so worried at that time..seriously..aku risau...plus aku sakit dada pulak tu...at that time, dah mcm2 aku pk..jantung la..paru2..adoi..Tuhan jela yg tahu perasaan aku masa tu...aku siap cakap kt kawan aku lagi, takut kena H1N1...yelah...salah satu simptom H1N1 pulak sesak nafas..but suddenly aku pun terfikir mungkin effect sebab aku mandi tgh malam sebelumnya...aku memang suka mandi waktu malam..susah nak kikis tabiat aku ni...

Then petangnya, aku jumpa doc...dia cakap aku ok..takde problem paru2 atau ape..diapun tahu aku risaukan H1N1...dia pulak ckp aku stress..padahal aku takde pulak rasa stress apa2 pun...dia bagi aku ubat semput..dia just cakap makan bila perlu je..mean that bila tgh sesak nafas je makan..ok fine..lepas balik dari klinik, aku terus ambil satu dos ubat semput tu..akupun tak ingat apa nama ubat tu..dlm kul 5.30ptg aku makan ubat tu...

Then dlm kul 6.30ptg, aku rasa sesak nafas yg amat sangat...dengan tangan2 aku semuanya shaking...menggigil je nak buat apa2 kerja pun...aku biarkan je..lepas Maghrib and solat, aku sorang2 kt rumah...husband aku pulak keluar...masa tu jugak degupan jantung aku laju sgt...memang dah luar biasa dah...aku pulak semakin susah nak nafas...and at the same time, aku dah pk mcm2 dah dlm kepala aku...MATI...memang tu je dlm kepala aku...aku mengucap banyak2...aku terus msg husband aku suruh dia balik sebab aku dah rasa mcm nak mati je...Tuhan jela yg tahu perasaan aku masa tu...plus masa tu pulak aku tengok internet pasal penyakit2 jantung ni...lagila bertambah laju degupan jantung aku..tgn terketar2..bertambah susah nak bernafas..

Then aku amik lagi satu dos ubat tu..sebab aku teringat doc tu cakap makan bila perlu je..mean bila rasa sesak nafas, baru leh makan...stgh jam lepas tu, condition aku still sama jugak...hand shaking...it's become worst..then masuk waktu Isyak, aku memang dah tak lengahkan solat aku..terus solat....aku memang rasa mcm dah dihujung nyawa je..

Lepas husband balik, g klinik lagi sekali...doc and staf klinik pun pelik aku datang balik...aku explain apa yg terjadi...then dia baru cakap...'oh, i terlupa nak bagtau u ubat semput tu memang effect cemtu'..aku pulak..tak terkata...terkejut ngan apa yg dia cakap..at the same time tarik nafas lega yg amat...aku siap cakap lagi 'saya rasa mcm nak mati je doc'... doc tu hanya mampu gelak je sambil mtk maaf kt aku byk kali...

Kalaula aku tahu effect ubat tu memandg cemtu, aku memang tak risau..and aku akan relax je..maunya aku x gelabah bila dah degupan jantung laju yg amat...doc pun cakap degupan aku lebih kurang 100 per minit..akupun tak bape ingat..memang diapun cakap laju sgt...and dia advised aku not to take that medicine anymore coz it's not suitable for me...dia cakap org lain ok je yg amik ubat tu..cuma kena relax la lepas makan..memang effect nya kita akan menggigil and degupan jantung lebih laju dari normal...

But as akupun memang tak tahu effect ubat tu cemtu, macam mana aku nak relax...dah rasa nak mati je aku ni...itulah...apa yg aku nak conclude kt sini, sebelum balik dari klinik, make sure kita tahu effect ubat yg kita amik tu..ASK BEFORE USE...in case jantung, memangla trouble gila..ni kes nyawa...make sure time makan ubat pun kena tanya staff..apa guna jadi staff clinic tapi bila patient tanya psl ubat, tak tahu nak jawab...i think staff who works in clinic should learn all of this..jangan hanya tahu nak taip nama ubat and nama patient je...at least, u should have basic..

Seriously pengalaman aku tu betul2 buat aku insaf...tak tahu kenapa...terbayang agaknya cemtula orang yg sakit jantung mati...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...