Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Ibu

And again, SELAMAT HARI IBU TO MY BELOVED MUM..PN JAMILAH ABD RAHMAN..

Kalaula aku berada di samping mama sekarang ni, mesti we all celebrate mother's day..it's ok..celebration is not important..yg penting, I WILL ALWAYS LOVE U, MAMA..

Memang tak dinafikan, jasa mama terlalu banyak sejak aku lahir smpai aku dah besar gajah..ops!!maksudnya sampai aku dewasa..even aku rasa aku belum lagi dewasa..hehe.,teringat aku segala jasa2 mama masa aku kecik..

Dulu masa aku kecik, aku selalu lawan cakap mama..bukanla lawan, tp aku suka sgt menjawab..apa saja yg mama cakap, ada je jawapan aku...aku pulak kecik2 dulu suka gaduh dengan 2nd sis..and aku selalu terasa bila mama selalu menangkan dia...aku memang sensitif sgt..tp aku tau, mama sebenarnya bukanla menangkan dia..i know, aku sebagai kakak, sepatutnya beralah..tp akupun nak menang jugak..itu yg membuatkan aku suka melawan apa yg mama cakap..tp nak buat camne..masa tu aku kecik..aku memang ikut emosi..tp sekarangpun aku tetap beremosi jugak walaupun suka menjawab...


Aku appreciate what my mum have done to me..aku akui mama memang sgt garang dan tegas..tapi abah lagi garang...biasala cikgu..and aku memang tak dapat nafikan jugakla mama memang suka pot pet pot pet..hehe..tp aku tahu apa yg mama bebelkan tu memang ada sebab..

Aku teringat setiap pagi, mama mesti bebel suruh bangun pagi..biasala we all adik beradik, lepas Subuh je mesti tonggeng balik..hehe..pastu aku pulak memang jenis takleh nak tdo kalau dah mama asyik dok pot pet pot pet..aku gak yg bangun...at last, semua adik2 aku je yg tonggeng...semua buat taik mata sampai kul 10 pagi..aku tau, mama bukanla tak bagi tidur...cuma bg mama, x elok tdo lepas Subuh...rezeki x masuk...kalau nak tdo pun, paling lewat bangun, kul 8 pagi...

One more thing, yg mama suka berleter bila bab2 masuk dapur...huh...yg tu paling aku x tahan...itu dulula...seriously aku memang tak tahan nak dengar...kul 12 je kalau tak masuk dapur lagi, mulala mama berleter...bukan apa...mama memang mewajipkan we all masuk dapur...at least, kitorang masuk dapur and jenguk apa yg org buat kat dapur..tolong2 apa yg patut...selalunya, aku yg sebagai anak sulunglah kena masuk..huhu...

Now, i understand...apa yg mama buat semua tu untuk kesenangan kami adik beradik..bila dah besar dan berumahtangga, benda tu mcm kena kt kita balik...walaupun cara mama agak garang and mcm buat orang tension, but believe me, semuanya ada sebab...

Now, bila aku dah kawin dan berkeluarga, aku tau apa yg mama rasa...bila org datang rumah kita, and tak tahu camne nak behave kt rumah org, aku teringat apa yg mama ckp...at least bila dtg rumah orang dan stay berhari2, paling kurang kenala jenguk dapur kalau tuan rumah tgh sibuk di dapur...bukan kita hanya tahu tunggu nak makan je...at least kita tau macam mana hidup kat rumah orang...

Kadang2 aku tak faham dengan segelintir anak2 sekarang...ada yg jenis takde perasaan...bila mak tgh sibuk di dapur memasak atau buat kerja rumah, ada jugak anak yg jenis takde perasaan, biar saja mak masak sorang2...sikitpun dia takde perasaan nak tolong mak yg dah tua tu di dapur...and aku percaya terlalu ramai sangat budak yg high educated berperangai cemtu...bangun tido lambat..pastu bila bangun, masuk dapur, cari makanan...lepas makan, duduk depan TV...seriously, memang terlalu ramai sgt pompuan cemni...

Aku hairan...kita sepatutnya yg dah besar panjang ni, sepatutnya bila cuti semester, ni la masanya kita masakkan utk mak ayah kita...but kalau taktau masak tu, rajin2kanla diri masuk dapur tolong apa2 yg patut...ni sebaliknya pulak...kita asyik tunggu mak masakkan utk kita...terbalik pulak...

Kita kenala fikir masa kita kecik, kita makan masakan mak kita..tiap2 hari mak sediakan makan utk kita...apalah salahnya bila dah besar, mak kita makan masakan kita pulak...bukan hanya tau NGANGA saja tiap2 hari..breakfast, lunch and dinner semuanya mak yg sediakan makan...even perempuan yg dah kawin sekalipun, still ada lagi mak sediakan makan utk suami kita...patut ke???

Aku bukan nak blame org yang tak tahu masak...but at least, kalau kita rajin masuk dapur and tolong org tua kt dapur, lama kelamaan daripada tak tahu masak, kita akan tahu serba sedikit selok belok nak memasak...at least, tahu camne nak urus dapur...jgn nak harapkan suami yg memang sedia ada pandai memasak...

Walau belajar tinggi mana sekalipun, i believe pompuan tetap akan ke dapur jugak akhirnya...aku ingat apa yg mama pernah cakap kat aku masa zaman aku sekolah dulu...'pandai setara mana sekalipun, tetap kena masuk dapur'...kecuali yg memang kaya raya tu...yg memang nak cari org gaji utk masak...biar suami kita makan air tangan org gaji...

I'm not saying yg aku ni bagus sangat ngan pandai memasak, seriously aku mengaku yg aku memang tak pandai masak...aku pernah kecik hati bila abah aku sendiri cakap aku masak x kena taste dia...sampai aku dah give up nak memasak...yela..tu zaman aku sekolah dulu...memangla aku x pandai memasak...sbb aku jarang masuk dapur...

Tapi at least, aku cuba utk belajar...aku cari resepi dlm internet...sometimes kalau aku tak tahu masak, aku call mama mtk resepi...tambah2 bila dah ada anak ni, banyak perlu aku belajar...takkan nak bagi anak makan yg beli je tiap2 hari...semuanya aku cari dlm internet...but lainla kalau dah bz sangat ngan penat sangat sampai tak sempat nak masak, itu lainla cerita...

But one thing yg people should care and i wanna stress here(mcm debate pulak aku ni...hehe), kita kenala ada sifat kesian dengan orang tua...orang ckp 'kenala ada perasaan' sikit bila tengok orang tua buat kerja...jangan hanya tunggu arahan dari mak bapak kita suruh buat kerja, suruh cuci tingkap, dapur, sapu sampah...come on la..semuanya dah besar panjang...semua dah tahu berfikir...takkanla takde langsung rasa lepas makan tu, nak tolong kemas2 meja kt dapur tu...aish...aku heran la..


This is what i think....from what i observed...

Sempena Hari Ibu yg dah lepas ni( it can be celebrated one month rite?), aku nak ucapkan selamat hari ibu utk mama tersayang....tanpamu, tiadala aku...hehe...thanx for everything...thanx for ur sacrifice..and also to my mum in-law..PN MAIMUN ABD RAHMAN...wah..nama datuk sebelah mak sama...sebelah ayah pun nama datuk sama jugak...kebetulan..

I really adore my mum...mama pandai dlm semua bidang...mama pandai berdikari dari kecik lagi...this word come from my aunty and grandma...dari kecik lagi, mama memang rajin...jaga adik2 masa kecik...kecik2 lagi mama dah pandai masak utk adik2...pandai menjahit baju..pandai semuanya..pandai cari duit...everything she can do..if i could, i wanna be like her..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...