Thursday, May 27, 2010

tabiat baru Hannan...

Now Hannan sudahpun 1 tahun 9 bulan..9 hari lagi comes to 1 tahun 10 bulan..tp perangai dia skrang ni, wahhhh...asyik nak gaduh dgn orang jer..haha

1) Sekarang, dia bila orang marah dia je, dia mesti pukul balik sape yg marah dia tu..wah..wah..bukan main lago dia hentam org..aku terkejut betul dgn perubahan dia..dari mana dia belajar, akupun tak tahu..sekali cuit je dia, hah..dapatla balasan balik dari dia...

2) Pastu, diapun sekarang ni suka sangat nak nangis...kalau x dilayan je apa yg dia nak, merengekla dia smpai susah nak pujuk...adoi..kadang2 aku smpai dah tak larat nk dengar dia nangis je..dulu masa dia kecik2 lagi, i admit dia memang susah sgt nak nangis...kecuali bila dia sakit...masa dia kecik, kalau jatuh masa nak belajar berjalan, she never cry..sampaikan dua2 grandpa dia nak usik and cubit dia supaya dia nangis...tp memang susah sungguh nak dengar dia nangis...orang siap puji lagi Hannan bagus sbb susah nangis...

Sekarang ni...hahh..amik semua orang...sikit2 dia nak nangis..sampai orang x larat nak layan dia...sian dia...but WHY???adakah ni salah satu proses tumbesaran dia??salah satu proses perubahan perangai, tabiat...

3) Lagi, dia dah pandai memilih sape2 yg dia x suka...let say ada sorang makcik dia yg selalu sgt suka menyakat dia, smpai kesudah dia blacklist makcik dia tu...even dengar suara makcik dia nyanyi kt diapun, dia still taknak....haha...kelakar sungguh bila tengok gayanya...

4) Pastu bila main dgn kawan2, dia je nak menang...kalau masa kecik2 dulu, dia je yg kena buli dgn kawan2..kt nursery dia, budak yg besar dari diapun bleh nangis...kalau main kt taman permainan, pantang ada budak lain rampas permainan dia, hah...naik tanganla dia kt belakang budak tu...ish2..sian aku tengok budak2 yg kena tampar dgn dia...

Terlampau banyak sangat perubahan Hannan dari segi perangai dia..mungkin ni salah satu proses pembesaran kanak2...tp takut jugak aku kalau dia terbawak2 perangai dia sampai ke besar...asyik nak menang jer..it just aku bimbang aku tak dapat nak didik Hannan dgn cara yg betul..kadang2, bila dah tak boleh nak gunakan kelembutan, aku terpaksa gunakan kekerasan...it doesn't mean secara pukul, cuma tinggi suara...tp aku tahu kanak2 sebenarnya kalau kita didik dia secara keras dan kasar, dia akan jadi lebih agresif sampai tahap dah x pedulikan lagi apa yg kita cakap...

Seriously, nak didik anak dari segi ilmu( pelajaran) memangla senang...but nak didik anak dari segi nak terapkan nilai2 murni dalam diri dia, memang susah...sebab proses penerapan nilai2 murni ni memerlukan kesabaran yg sangat tinggi dari kita sebagai ibubapa...now baru aku tahu macam mana parents aku bersabar dengan kerenah aku dan adik2 yg ramai ni...

Paling terbaik, kita kena tunjukkan teladan yg baik pada dia...sebab anak2 mudah belajar daripada pemerhatian dia...lagi caranya, biar anak2 terbiasa dengan perkara2 baru yg dipelajari...it means, apa yg kita telah ajar dia, kita kena praktiskan setiap hari...

Dari apa yg aku tahu dan pengalaman aku sendiri, anak2 lebih mudah belajar daripada kekerapan dia mengamalkan apa yg dipelajarinya tu...bukan saja kanak2, orang dewasa pun kalau kita selalu praktiskan sesuatu amalan, lama kelamaan akan jadi kebiasaan...

Even Hannan sekarang ni pun, aku selalu praktikkan amalanmembasuh tangan setiap kali sebelum makan..sejak umur 1 tahun lebih lagi..sejak dia dah pandai makan sendiri...and now, sudah jadi kebiasaan dia kalau nak makan, dia sendiri yg bawak orang utk basuh tangan dia...and dia jugak memang x sukakan kotoran...this is also a good news for a first time mum like me...

Hope segala penerapan amalan2 murni ni dia akan amalkan dan berkekalan sampai dia besar nanti...

p/s: my hubby ni sibuk btul...bencila time aku tengah nak post entry ni, dia sibuk je nak baca apa yg aku taip ni...aishhhh...berapa kali tah dia sibuk2 dok jenguk2 laptop ni...i bet lepas aku tutup ni, dia terus baca blog ni...haha

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...