Monday, May 24, 2010

mintak sedekah je kejenya..

I'm sure korang pernah tgk peminta2 sedekah kt kaki2 lima, pasar dan kedai makan kan??for sure pernah..ni yg aku nak share ni...

Ok direct to the point, aku ni bukanla kedekut sgt sampai aku nak kata JGN SEDEKAH kt peminta sedekah ni...cuma banyak yg kita perlu observe dan selidik dulu sebelum bersedekah...

Dulu masa aku bujang, time makan kt NZ Restoran( mamak punya), everytime aku makan je, tak kirala waktu bila, dtgla dorang ni bwk tisu sekotak..dtg mtk sedekah..dorang pulak buta and ada org pimpin dorg berjalan..tp org yg pimpin tu pulak normal je and sihat..aku tertanya2 jugak..siapakah org yg pimpin si buta tu???apa kena mengena?macam mana dia boleh pimpin si buta ni mtk sedekah???banyak sgt soklan aku..

Aku jd confuse...adakah diorang ni dtg dari sindiket?ini memang korang kena fikir..sekarang memang banyak sgt sindiket mintak sedekah..kita memang tak tahu sape tekong nya tu..everytime kita sedekah duit kt peminta sedekah ni, half daripada hasil titik peluh si peminta sedekah ni, kena bg kt ketua sindiket tu...this is reality..(sebenarnya aku terpengaruh dengan cite SHAH JIHAN 6.30 ptg..TV3..hehe)

And korang jugak perlu fikir, kadang2 ada yg dtg mintak sedekah tu pulak, dtg elok je..kaki tangan cukup..mata pun boleh melihat lagi..kiranya diorang ni masih lagi mampu utk bekerja..but why kita perlu sedekah dan derma duit kt orang2 cemni??kita dah mcm menggalakkan org2 cemni jadi lagi bertambah malas..

Kadang2 kita tak pernah terfikir, kemungkinan duit tu diorang akan gunakan utk beli dadah... itu yg memang kita x nampak..tp aku dah banyak kali terfikir..

Siap duduk tgh2 tapak pasar sambil tadah tangan...masih banyak lg kerja yg diorang boleh buat..aku setiap kali pergi pasar, mesti ada org2 cemni...dlm hati tertanya2 jugak, nape kaki tangan semua ada, tp kenapa nak mtk sedekah...padahal muda lagi...aish...

Kadang2 tu siap bawak anak kecik lagi...and anak pulak berpakaian lengkap elok je..tp aku mudah tersentuh betul kalau tgk peminta sedekah yg bawak baby...nape sampai jadi cemni???kesian anak diusung ke sana ke mari..ada jugak yg suruh si anak yg tadah bekas utk mintak duit...kesian anak kecik yg tak tahu apa2 tu..situasi ni secara tak langsung boleh 'mendidik' anak kita...it means, bila anak membesar, si anak nanti sudah biasa dengan mintak sedekah pada orang..suka meminta...seolah2 dia tahu apa yg mak bapak dia buat tu, benda normal..

Just to inform people out there, supaya beware bila drive sorang2 di area bank..ni pengalaman aku, di Sri Gombak, bila aku baru je nak buka pintu kereta, ada sorang mamat yg aku rasa tgh gian dan ketagih tahap max, dtg mintak duit kat aku..kt tepi pintu..nasib baik aku tak sempat buka pintu kereta lagi...dia cakap dia dah 3 hari x makan..mtk 3 ringgit kt aku..aku geleng je kepala...ewahh...senang2 hati ko nak mtk duit kt aku...padahal ko sihat walafiat tubuh badan...semua lengkap...

then dia taknak brganjak dari situ..tetap tunggu duit dari aku...aku dah ketakutan...takut dia apa2kan aku..aku hulurkan jugak rm1...itupun dia tetap x puas hati...tetap mtk kat aku 3rgt jugak...secara paksaan..tp aku tetap buat donno..aku berkeras..then dia blah dari kereta aku...

then dtg kereta lain, dia terus serbu ke kereta lain...wahhh...senang betul hidup dia cemtu...satu kereta rm1, kalau dah 10 kereta, dah rm10 dah..dah boleh makan KFC dah..senangnya hidup orang cemtu kan..aku berani cakap yg duit yg dia kumpul tu dia gunakan utk beli dadah...tengok muka diapun aku dah tau dia tgh lalok..

Ini hanyl luahan aku berdasarkan pengalaman aku...so, pesanan dari penaja,

nak derma atau sedekah memang sgt2 dimuliakan, tetapi kita kena selidik dulu dan soal siasat orang yg mtk derma tu..terlampau byk sgt org yg dtg mintak derma cakap nak bina masjid, tp belum tentu lagi betul..

But kalau kita dah terkena, dah tak boleh nak patah balik atau nak mtk duit tu balik...just anggap kita niat nak menderma..dari situ pun kita dah dapat pahala..tp bagi aku, kalau aku dah syak org2 cemni, memang aku x penah hulur pun..tambah2 kalau aku tgk orang tu cukup kaki tahan dan sihat tubuh badan..

It doesn't mean yg aku ni kedekut...cuma berhati2 taknak terkena..x guna jugak tolong orang cemtu...dah mcm menggalakkan rakyat malaysia ni meminta sedekah..lama kelamaan, akan jadi sindrom dah kt Malaysia ni..

Pendek kata, usaha itu tangga kejayaan..ada kaki ada tangan yg Tuhan kurniakan, kenapa mesti kita nak gunakan dengan mintak sedekah je seumur hidup????

Renung2kan dan selamat beramal..(kata2 dr Prof Izzi)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...