Thursday, May 20, 2010

toilet training

Dua tiga menjak ni aku realize perubahan Hannan after aku amalkan 'toilet train' kt dia..
Hannan sekarang ni kalau nak poo poo je (berak), dia mesti pegi kt belakang pintu bilik stor..
Senyap je dia kt belakang pintu tu..
or sometimes, dia pegi tempat atau bilik yg sunyi2 tanpa orang...
Then, dgn mukanya yg tgh meneran, i can guess what she's doing there..hehe
But bila aku and papa Hannan interrupt proses 'peneranan' dia tu, atau cuit2 dia ke, dia mesti marah balik sampai tampar kitorang..
Haha...
Punyala marah dgn muka yg serius kt kitorang..marah org ganggu dia tgh meneran...
Itu dalam rumah..
But kalau dlm kereta pulak, i realize time dia turun duk mencangkung kt bwh..dia turun dari seat dia..
Aku ingatkan dia cuma nak main2 kt bawah..yup memang dia tgh main2 sambil tangan selongkar sana sini..
tapi bila perhatikan muka dia....haha..kelakar sungguh..taula aku apa yg dia buat
pandai pulak dia belakon buat2 bukak radio, tutup aircond la..kodek sana kodek sini...rupa2nya dia tengah 'buat kuih'..haha..
But then, bila aku suruh dia naik seat balik, she refused..
Dia kata , "YAKKKK"..
I know dia memang x selesa..everytime lepas dia berak, memang dia refuse utk duduk ats seat..
Thats giving me the hint tentang Hannan...it shows that your child is ready to be toilet trained...

Ok itu one part..
One more story tentang Hannan ni, dia sekarang dah pandai masuk toilet and cuci sendiri pee pee dia..
b4 this, aku penah ajar dia time nak kencing..
Waktu siang hari cuti, aku biarkan dia without her diaper for a minute..then tell her,
"Kalau Hannan nak 'cing', cakap kt mama, Hannan nak 'cing' tau..faham tak?"
Then dia jawab "faham"..
Then every 15 minutes i bring her to toilet and ask whether she want to pee pee or not..
Then lepas2 tu, every 10 minutes, she keeps telling me ' nak cing' je sepanjang masa...tiap2 10 minit tarik aku g toilet padahal memang dia x kencing pun..
But bila time dia nak kencing betul2, tup2 dia x bgtau aku pulak nak cing..abis lantai terpaksa aku cuci pulak kencing dia....haha...
Children..apela yg dorang tahu..dorang hanya tahu seronok nak main air je..

Tapi hari ni, aku tabik pulak dengan sikap dia..even dia still tak tahu nak cakap bila dia rasa nak kencing, tapi dia tahu pegi toilet..but bila dia berak, lepas berak dia tahu pulak bagitau..
petang tadi dia siap nangis2 nak masuk toilet..dia cakap nak kencing..then papa nya biarkan je dia masuk toilet sorang2...but sambil2 tu memang papa nya intai senyap2 la...
Dia tanggal pants, then meluru ke toilet, siap tutup pintu lagi tu...tak tahan sungguh nak gelak aku...but pintu tak rapat...mcm org besar je gayanya..
Then bukak paip air and konon2 tgh jirus kencing dia tu...padahal memang dia xkencing pun...
Aku ingatkan dia nak main air je...tapi pastu pandai pulak dia tutup paip and keluar dari toilet and pakai seluar dgn papa dia...
wahhhh...bagi aku, dia dah ada peningkatanla tu...maknanya dia dah x main2 lagi dlm toilet...kalau aku train lagi, dia boleh terima training aku ni...

Itu jugak salah satu tanda yg anak kita dah ready utk di 'toilet trained'
daripada apa yg aku baca, children ready utk toilet training bila dia bg signal mcm

1) dia bagi signal yg diaper dia dah basah atau penuh
2) berminat dgn potty chair (utk baby) atau toilet
3) faham dan kemudian follow instruction yg kita bagi
4) not comfortable if diaper basah
5) boleh tanggalkan dan pakai semula pants

Oh..hampir semua signal di atas Hannan dah pun tunjuk..thats mean Hannan dah get ready nak belajar..
BILA kita patut toilet train children ni bergantung kepada time and energy that we are able to devote to...sebab toilet training ni lagi bagus kita amalkan everyday...lagi senang budak nak catch up..so, its easy la kan kalau housewives kt rumah tu...banyak masa u can train your child..

Kebiasaannya toilet training ni kita boleh start when children at the age of 18-24 months...but sometimes it depends..
Aku pernah ajar Hannan start umur dia 1 tahun 6 bulan..tp dia pulak yg x selesa bila aku x pakaikan diaper kt dia..thats mean dia memang x ready lagi...
but now, i think Hannan dah boleh start training...
Usually, training ni mengambil masa 6-8 months ...hohoh..agak lama jugak tu...tu pun utk daytime la...
memang training ni agak memerlukan kesabaran aku jugak...haha..bukan senang yer...plus for a 1st time mother mcm aku ni...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...